En aquesta XX setmana, els alumnes de 1r de Batxillerat ens hem immers en un conjunt d’activitats i tallers relacionats amb la nostra modalitat.
Tots hem pogut gaudir d’una xerrada del Ramon Medina, un ‘coach’ d’adolescents. Ens ha explicat la seva història personal i com aconseguir una via cap a l’èxit. Segons el que explicava, abans de poder arribar-hi, hem de satisfer diverses variables com el desenvolupament personal, la salut, la família… Ens ha aportat consells per millorar la nostra vida i els plans de futur que tenim en ella. Volem agrair la seva proximitat i la seva empatia cap a nosaltres.
L’endemà , l’Abril, la Júlia, la Maria i el Guillem, quatre alumnes de segon de batxillerat, van exposar els seus respectius treballs de recerca davant dels alumnes de primer de batxillerat per a què ens poguessin fer una idea de com elaborar i presentar davant un jurat un treball excel·lent.
Els treballs que es van presentar van ser de modalitats molt diferent: el treball de l’Abril tractava sobre el poder dels joves i com a través d’organitzacions poden començar a canviar el món; el treball de la Júlia tractava sobre els errors que podem fem en una conversa, ja siguin errors verbals com no verbals; el treball del Guillem estava enfocat en com un simple dispositiu mòbil pot trobar en qüestió de segons la nostra localització en el món, i el treball de la Maria era sobre la guerra civil espanyola i les seves conseqüències avui dia. Amb tots aquests temes segurament més d’un alumne de primer és podrà guiar d’aquestes presentacions i l’ajudaran a rectificar errors o evitar fer-los.
Després de les xerrades del TR, els alumnes de 1r de batxillerat del social vam gaudir d´una xerrada sobre la motivació, a càrrec de l’Abril Castillo, alumna de 2n de Batxillerat del centre.
Seguidament vam fer el nostre anàlisi DAFO. En aquest vam poder comprovar que les nostres fortaleses son més que les nostres debilitats.
L’endemà, vam fer en una visita virtual pels platós de TV3. A més, hem concursat amb altres grups a través d’un Kahoot, amb la finalitat de posar en pràctica l’après.
Aquesta visita ha constat d’un recorregut pels tres grans edificis que constitueixen TV3. Primerament, ens hem endinsat a l’edifici anomenat CEI, on es troba el plató del Telenotícies i la seva redacció; després, al CPA hem pogut observar els programes de televisió com són Tot es mou, Planta Baixa… Finalment, hem fet la visita pel CSE, on trobem les unitats mòbils que serveixen per gravar les sèries de ficció i on es guarda el decorat.
Així mateix, hem assistit a una xerrada del Carles Alcoy sobre els estereotips que apareixen en diferents pel·lícules, tràilers, novel·les, sèries… i com aquests es poden veure reflectits en la nostra societat. A més, ha mencionat quina és l’estructura que segueix el paper de l’heroi en els contes infantils com El patufet. Ens ha transmès la seva passió per la literatura d’una manera molt entretinguda i especial.
Durant tota la setmana, hem realitzat un taller de teatre amb la Marta i l´Alex, els dos amb experiència en el món del cine i del teatre. Amb ells hem realitzat una sèrie d’exercicis i activitats a l’Aula Singular, amb l’objectiu d’acostumar-se a la interpretació i als nervis de parlar i actuar en públic. Entre aquests jocs d’interpretació hem hagut de representar objectes, crear històries, moure’ns per l’aula, interactuar amb els nostres companys, comunicar-nos entre nosaltres…
Al segon dia vam realitzar més activitats, aquesta vegada per entrenar la nostra memòria, interpretació, la parla davant el públic, interacció amb els companys… Ens hem centrat més amb els jocs cooperatius: recrear objectes amb els nostres cossos, posicionar-nos estratègicament entre nosaltres, interpretar els sorolls d’un escenari, etc.
L’últim dia hem sortit molt sovint a l’escenari, creant escenes i històries davant del públic, col·laborant entre nosaltres, fent monòlegs i imitant situacions. Hem cooperat molt amb el grup i, al final de les activitats, hem compartit amb els nostres companys els nostres sentiments sobre les classes de teatre que hem realitzat. En general, estàvem molt orgullosos d’haver format una bona relació amb tota la classe.
Finalment, vam anar a Barcelona per a realitzar un Escape Room a l’aire lliure.
El títol de l’activitat era “La Barcelona Romana” i l’objectiu era trobar a la Flavia, una esclava romana a punt de ser posada en venta. Ens vam dividir en tres grups, i havíem d’anar resolent els enigmes que ens van donar amb l’ajuda de les pistes. Vam recórrer el barri Gòtic de Barcelona, descobrint tots els seus elements arquitectònics romans. Una manera molt divertida i diferent d’aprendre la història de la nostra ciutat.
D’altra banda, des de la modalitat del científic, a la matèria de biologia, hem experimentat fent sabó al laboratori. Aquest sabó l’hem elaborat fent servir una recepta casolana amb aigua, sosa càustica i oli reciclat. A part d’aquests ingredients, hem necessitat recipients de plàstic, motlles de goma, una olla per a fer servir la tècnica del bany Maria, entre altres eines.
També vam investigar sobre quin tant per cent d’aigua tenia cada aliment que consumim normalment, entre ells: fetge, bacallà, pebrot, enciam, pernil dolç, entre d’altres…
Seguidament vam veure com actuaven les cèl·lules en diferents dissolucions. Per això vam agafar unes capes de ceba i les vam separar per posar-les en aigua normal, aigua en sal i aigua destil·lada per veure com canviaven les cèl·lules.
Per finalitzar, vam agafar arrels d´all tendre i després d’uns processos observar al microscopi si hi havia alguna fase de mitosis.
Per últim, vam fer pràctiques sobre què li passava a la catalasa, l’extracció de l’ADN i l’estudi sobre la fermentació alcohòlica.
Primerament vam utilitzar una patata i un tros de fetge i amb una sèrie de procediments vam poder reconèixer la catalasa. Seguidament, fent servir una sèrie de materials com la sal i el sabó vam extreure cèl·lules salivals i les vam poder observar.
I per finalitzar les pràctiques vam utilitzar un fermentador o sacarímetre i li van introduir llevat i sucre. Volíem observar si les diferents temperatures variaven el procés de fermentació.
A la matèria de tecnologia hem pogut crear un circuit elèctric en sèrie. En aquest, hem calculat el voltatge i la intensitat tant en calent com en fred. També hem calculat el poder calorífic dels metalls en fred i en calent.
A química hem realitzat un experiment sobre la recristal·lització de l’alum ordinari. Tracta sobre fer més pur l’alum a base de dues filtracions, una en fred i l’altra en calent.
A dibuix tècnic, hem fet servir el programa AutoCad i hem practicat tangències amb ell ja que ha sigut el temari del segon trimestre i les hem aplicat fent un Beetle. Després de fer un repàs per recordar com funcionava l’aplicació i una vegada ja havíem assolit els conceptes necessaris per poder fer la feina, hem començat a fer el cotxe. Per iniciar el nostre treball, hem començat fent les rodes del cotxe, després hem seguit fent els para-xocs frontal i posterior.
Per acabar hem seguit fent el Beetle sencer. Al finalitzar el cotxe, hem afegit les cotes.
A química hem fet una pràctica anomenada “Pont de Wheatstone”, que consisteix en fer un circuit elèctric mitjançant aquest pont amb 4 resistències i efectuar el seu muntatge fent variacions amb el voltatge i la resistència. També vam fer una altra pràctica anomenada “Recobriments electrolítics” que consisteix en submergir un clip i una làmina de coure en dissolució de sulfat de coure per observar com reaccionen els diferents metalls.
Tanmateix, vam fer una pràctica del principi d’acció i reacció i vam utilitzar les lleis Newton i un dinamòmetre, i vam posar un tap i un got d’aigua per calcular el seu pes.
També vam fer en un pla inclinat, en el qual vam mirar el coeficient de segament estàtic i vam variar l’angle del pla inclinat fins que el cos s’ajuntava amb ells.
Després vam fer un circuit ajuntant aquests cables amb els voltatges i per poder saber la intensitat.
L’última activitat consistia en rebre la visita d’alguns ex-alumnes graduats de batxillerat al 2013. Es va fer una “taula rodona” on van explicar la seva experiència en aquesta escola i també un cop graduats. Cada alumne ens va explicar la carrera que van estudiar, les seves sortides i la seva experiència al món laboral. Després vam tenir un pica-pica on els alumnes interessats van poder conversar amb ells de forma més propera i més centrada en els seus interessos acadèmics. Per part dels alumnes agraïm molt que hagin vingut i que hagin compartit el seu testimoni amb nosaltres.
Les pràctiques al laboratori, les xerrades de temes diversos, el taller d’improvisació per enfortir vincles i l’escape room a l’aire lliure que ens ha endinsat en la Barcelona romana, ens han ensenyat moltes coses i al mateix temps ens ho hem passat bé. També, gràcies a alguna d’aquestes activitats, hem fet cohesió de grup entre companys. A més a més, la taula rodona d’ex-alumnes ha estat d’allò més interessant. Moltes de les activitats que hem realitzat ens han ajudat a tenir les idees més clares a l’hora de decantar-nos cap a un camí o altre.