Entre el laboratori i el plató
XIX setmana de la ciència i les lletres, però no com cada any. Sota el llindar de la pandèmia i les restriccions que aquesta requereix no hem pogut realitzar algunes de les activitats més típiques, però això no ens ha impedit gaudir-ho tant com sempre. Actors, químics, emprenedors, biòlegs, cantants, directors, físics,…. en tot això i molt més ens hem convertit.
Els alumnes de la modalitat humanística-social durant aquesta setmana hem estat gravant el nostre propi curtmetratge, “Sota el mateix filtre”. Ens hem adherit al Projecte Reacciona impulsat per l’Ajuntament de Martorell, on s’incita als joves a deixar volar la seva imaginació creant un material audiovisual a partir d’un tema que els preocupa. Des del principi fins al final, tot ha passat per les nostres mans. Aquest any, vam decidir basar-nos en les xarxes socials, mostrant els seus punts forts i febles.
Per altra banda, hem tingut el plaer d’assistir a tres xerrades que no ens han deixat indiferents. La primera, que vam compartir amb els companys del científic, va ser a càrrec de Quim Cases, actor, biòleg i professor d’universitat que ens va ensenyar les cinc claus de la comunicació. Des de l’actitud fins a la postura, passant pel to, el llenguatge corporal, el silenci, la ventilació i l’energia.
La segona xerrada la va impartir Miguel Ángel Martínez, un emprenedor que ha aixecat una empresa des de 0 basant-se en l’actitud. Ell ens va transmetre com d’important és la manera en que actuem per aconseguir allò que volem.
Ja arribant al final, Ramón Medina va compartir amb nosaltres el secret d’una vida plena. El seu coaching motivacional ens va fer veure de tot el que som capaços i del necessari que és estimar-nos per arribar als nostres objectius. Volem agrair-li que ens aportés una nova perspectiva i ens animés a aprofitar el nostre potencial.
I ja per acabar la setmana vam tenir el plaer de conèixer el grup System Beat, que ens va donar l’oportunitat de viure la producció de música urbana en primera persona, gravant-nos cantant la nostra pròpia cançó.
D’altra banda, els del científic hem tingut l’oportunitat de posar en pràctica alguns dels coneixements treballats a l’aula. Durant aquesta intensa setmana hem observat activament i cooperativament per tal de conèixe’ns una mica millor i saber quin àmbit ens crida més l’atenció.
Des de química hem realitzat quatre experiments al laboratori. El primer va ser la recristal·lització de l’alum ordinari. Aquest consistia a dissoldre el sòlid en la mínima quantitat de solvent calent necessari, filtrar per separar qualsevol impuresa i deixar refredar. En baixar de la dissolució se separarà tot el líquid que el solvent conté en excés.
Seguidament, vam experimentar amb la recristal·lització. Vam realitzar la reacció de precipitació de dues dissolucions concentrades, una de nitrat de plom i un altre de iodur de potassi. En aquesta pràctica vam visualitzar la formació d’un sòlid insoluble de color groguenc que precipitava.
També, vam realitzar la preparació del complex tetraaminacoure (II).
Per últim, vam efectuar una pràctica anomenada “Assaig a la flama”. Aquesta consistia a reconèixer la presència d’un element químic pel color de la flama.
Des de física vam acomplir set experiments diferents. El primer, consistia en l’observació del comportament del moviment parabòlic anteriorment treballat a classe.
Tot seguit, vam realitzar un estudi del període d’oscil·lació del pèndol i ens hem preguntat si el període depèn de l’angle inicial d’oscil·lació, la longitud del fil o la massa del pèndol. Hem arribat a la conclusió de què només depèn de la longitud del fil.
Més tard, vam fer l’estudi del MRUA per tal de comprovar experimentalment les característiques d’aquest moviment que hem vist a classe de forma teòrica.
Hem pogut observar que es compleix la llei de Hooke i que, efectivament, l’allargament d’una molla és directament proporcional a la força que hi apliquem.
A continuació, vam treballar les forces de fricció. Vam observar l’efecte de la fricció en un pla horitzontal i en un pla inclinat, també tenint en compte diferents materials.
També vam utilitzar l’observació del principi d’Arquímedes per comprovar que es compleix la tercera llei de Newton.
En últim lloc, vam experimentar amb les transformacions energètiques. Vam tenir l’oportunitat d’observar com el fet que hi hagi força de fricció provoca una pèrdua d’energia en un determinat recorregut.
En últim lloc, vam experimentar amb les transformacions energètiques. Vam tenir l’oportunitat d’observar com el fet que hi hagi força de fricció provoca una pèrdua d’energia en un determinat recorregut.
Des de biologia vam realitzar cinc assajos diferents al llarg de la setmana.
Vam començar qüestionant-nos si tenen midó diferents aliments d’origen animal i vegetal. A més a més, vam determinar el percentatge d’aigua de diversos aliments a partir del seu pes en escalfar-lo, per tal de saber quin té més quantitat d’aigua.
Per altra banda, vam comprovar com actuen les cèl·lules en diferents dissolucions mitjançant el procés d’osmosis a través de les membranes biològiques de la ceba i la patata.
Què li passa a la catalasa? Vam reconèixer l’enzim en teixits animals i vegetals afegint aigua oxigenada.
Per acabar amb les pràctiques científiques, vam obtenir una mostra del nostre ADN en un tub d’assaig afegint clorur de sòdic i alcohol etílic amb la intenció d’extreure el nostre ADN.
Des de tecnologia hem treballat la llei d’Ohm i la càrrega i descàrrega d’un condensador. A més a més, hem realitzat una pràctica de generació de força electromotriu, a partir de la construcció d’un termoparell per veure la seva utilitat per observar la FEM (força electromotriu).
Tot d’una hem efectuat un assaig dels recobriments electrolítics. Utilitzant una solució, hem calculat la pèrdua i el guany d’electrons en una làmina de zinc i una de coure.
El díode, connexió en directa i en inversa va ser la nostra següent pràctica a través de la qual vam entendre la funció bàsica que realitzen els díodes en els circuits elèctrics.
En últim lloc, vam descriure un procediment de mesura de resistències mitjançant el Pont de Wheatstone.
Des de dibuix tècnic vam utilitzar un programa d’ordinador anomenat AutoCad. Ens les vam enginyar per dibuixar un cotxe en 2D. Vam dedicar una estona a veure un tros de la pel·lícula “Origen” que tracta sobre l’arquitectura en els somnis.
Vam tenir la sort de, tot i ser telemàticament, rebre dues xerrades. Una d’elles tractava sobre els biomaterials per a la construcció d’edificis: Una alternativa renovable i reciclable. A la conferència es va parlar de materials com la fusta transparent, les esferes de cel·lulosa o els aïllaments basats en fongs. A més a més es van explicar les investigacions que s’estan realitzant a l’Escola Politècnica Superior d’Edificació de Barcelona (EPSEB) en aquest àmbit.
La darrera xarrada conferia sobre la conquesta de l’espai a la ciència-ficció i les lleis de la física. Es va parlar de com es tracten algunes lleis de la física en algunes pel·lícules de ciència-ficció, i s’analitzava si el que veiem és possible o impossible.
Per culpa de la Covid-19 ens hem vist obligats a canviar l’itinerari habitual d’aquesta setmana, però no tot ha sigut negatiu. A l’haver d’innovar en els tallers i les xerrades hem descobert noves activitats que ens han ajudat a aclarir els nostres dubtes i descobrir nous talents.