A Catalunya, pel que fa a la competència digital de l’alumnat, es disposa d’un nou decret de currículum (Decret 175/2022, de 27 de setembre). En aquest decret, es diferencia entre competències clau i competències específiques. Les competències clau són transversals, i s’assoleixen pel treball de totes les àrees, matèries o àmbits. Entre aquestes competències clau, que n’hi ha 8, hi ha la competència digital.
Aquest decret agafa la definició d’aquesta competència del que marca el decret derivat de la LOMLOE, fet pel Ministerio de Educación. Aquesta definició es fa a través del que s’anomenen indicadors operatius, que engloben diferents criteris d’avaluació. Aquests indicadors operatius que defineixen la competència digital estan totalment alineats amb la definició que la Unió Europea fa de la competència digital de la ciutadania (que l’han anomenat DigComp).
El desenvolupament de la competència digital de l’alumnat conté cinc àrees, que són les marcades pel DigComp:
- Informació i alfabetització mediàtica.
- Comunicació i col·laboració professional.
- Creació de continguts.
- Ús responsable i benestar digital.
- Resolució de problemes.
L’alumnat, a través de les etapes educatives, ha d’anar desenvolupant la seva competència digital. Aquesta competència cal treballar-la des de tots els àmbits, àrees i matèries, de manera acordada, seqüenciada i gradual al llarg de l’escolarització, cercant els moments en què més s’integra amb les competències específiques d’àrea o matèria.
La competència digital inclou cinc competències específiques, que són la concreció dels indicadors operatius de les competències clau definits al perfil competencial de sortida de l’alumnat al final de l’educació primària i al final de l’educació secundària obligatòria.
Aquí les teniu:
Educació bàsica Competències transversals Competència digital (CD) (gencat.cat)
El claustre del col·legi la Mercè hem fet una tasca d’anàlisi i reflexió sobre les activitats d’aprenentatge que ja estem fent actualment, relacionades amb l’assoliment de la competència digital de l’alumnat, i una planificació d’ampliació de tasques durant els propers anys per tal d’incidir sobre els indicadors operatius que cal millorar.